ممنوع النقل أو إعادة النشر و من يفعل ذلك يعرض نفسه للدعاء عليه بالحرق بجاز
RSS

كلنا ليلى


ايون أنا ليلى.. و لا في ليلى الولو مني ..طبعا ما الست في بلادنا دي مقهورة و مظلومة و طهقانة.
و الراجل سواء كان أبوها أو أخوها أو ابنها بيمارس عليها كل أنواع القهر و التنطيط و الفزلكة
و تلاقي الواد من دول لسة عنده 6 سنين و يقول لأخته الكبيرة:
انكسحي ادخلي من السباك لحثن اقول لبابا يضلبك لما يجي من السغل
و لما يكبر شوية يقولها:
فزي انزلي اشتري الفطار
و لما تقوله : مش كنت بتقول معندناش بنات تبص من الشباك؟
يقولها:دي حاجة و دي حاجة
ايون...جينا لمربط الفرس اللي فارسني و ناقطني و مطهقني
الازدواجية في المعايير

الراجل من دول في الوقت اللي بيخنق في الست و ميخلهاش تتنفس و لا تطل من شباك و لا تروح لصحبتها ،معندوش أي مانع إنها تتدلدل من البلاكونة علشان تنشر هدومه!! أو تنزل تشتريله العيش و اللبن و الشوارع ضلمة و برد في عز الشتا
الازدواجية اللي طلع عليها أمثال كتير بالبلدي قالوا:
(دي حلوة و دي كخة)
و قالوا على الراجل اللي بيقفلها على أخواته البنات و ميقدرش يفتح بقه قدام مراته (حمش اخواته ،......مراته)
مكان النقط لفظ ابيح

مش بس الازدواجية اللي مطهقاني لا كمان في حاجة تانية عكسها خالص مطهقاني قوي قوي و هي
التمدن و اللارجنة
و إحنا كلنا عارفين المثل اللي بيقول:
قال يا أبويا شرفني ...قال لما يموت اللي يعرفني
أنا طهقانة...لاني بشوف ناس بسطاء جدا سايبين لبناتهم السايب في السايب و عاملين خوجات . البنت تخرج وقت ما هي عايزة و تتأخر برة و أبوها قاعد في البيت مانتخ و ميت فل و لا كأن في حاجة حصله
هو كده بيفرط في ليلى و مديلها حرية وشها حرية و ضهرها ضياع و صياعة و أخرتها سودة و مبسوط قوي انه راجل لارج !!
لأ ده كده مش لارج ده كده اكس لارج
اخس عليه و على اللي زيه
***
ليه ادم ما يحتضنش ليلى بجناحه.. بدل ما يحطها تحت جناحه!!!
يعني يا ناس مافيش وسط؟؟؟ ماينفعش نحافظ على الستات من غير ما نخنقهم؟؟!! ماينفعش نديلهم حرية تفيدهم و ماتضيعهمش؟!!! ماينفعش نربي و نغرس الدين في البنات و بعدين نجني ثمرة ده كله حشمة و حياء؟!!


الحياء؟؟؟؟الكلمة دي قربت تنقرض من معجم الحياه.. و ادم السبب
لأنه مرباش ليلى على الحياء اللي قال عنه الرسول صلى الله عليه و سلم:
الحياء ما كان في شئ إلا زانه و ما نزع من شئ إلا شانه
الحياء اللي يخليها تتكسف تعمل الغلط و تبعد عنه و في نفس الوقت يديلها الشجاعة في الحق و الاقدام على تطوير نفسها ثقافيا و علميا من غير ما تفرط في انوثتها و تتمرمط في الشوارع و الاوتوبيسات ليل نهار بحجة التمدن و التحرر
كلامي لكل ليلى و ادم........نفسي أشوف في مجتمعي مساحة من التفاهم والاحترام و التقدير و الحب
بين كل ليلى و ادم
و يبقى في الآخر لا تفريط و لا إفراط

و اوروفوار
إمضاء

21 comments:

وميض ابتسامة said...

انا متفق معك تماما فى ان غرس الاخلاق والتربية يبدأ من البيت ويكتمل فى المدرسة ..ولكن للاسف النماذج التى تكلمت عنها فعلا موجودة فى المجتمع والبنات بتكبر ومعاها امراض المجتمع والبيت والمدرسة ..بصراحة مفيش حاجة عدلة الواحد يتكلم عليها .. الناس محتاجين هزة ووقفة وعودة الى كل ما هو حقيقى ..تحياتى للبوست الجميل كعادتك

عصفور المدينة said...

تمااام كلام موزون لا يختلف عليه عاقلان

واحدة مفروسة said...

ازيك يا طهقانة
انتى مالك و مال الفرسة
الفرسة تخصصي انا انت الطهقان
ههههههههههههه
بصى انا مش ليلى انا مفروسة
و ليلى دلوقتي بقت مش عارفه تبقى ليها شخصيتها المستقله
تايهة بين انها تتشبهه بغيرها و تايهه بين العرف السائد
زي الاخ اللى بيقول لاخته انزلى هاتي
تمرد ليلى هوه اللى خلاها ملخبطة و مالهاش مكان
ربنا سبحانه و تعالى عملها مكانه هيه مش راضية عنها

انا حره said...

الرجاله الاكس لارج بقو كتيييييييير اوى الايامدى ياطهقانه للاسف

انا عرفت اللفظ القبيح اللى مكان النقط تحبى اقولو واخد جايزه البرنامج ههههههه

lastknight said...

تعرفى يا طهقانه .. كنت لسه باتكلم مع ناس فى كلاى كافيه فى اسكندريه عن الظاهره اللى اتكلمتى عنها دى فى الأوساط الفقيره .. و حتى الغنيه .. و بطبيعتى الكئيبه بدأت دراسة الحكايه من منظور اقتصادى بحت .. أيون اقتصادى .. و على فكره .. بيفسر حاجات كتير قوى .. عموما لما ربنا يسهل و تخلص الدراسه هانشرها و اهديهالك .. شكرا لملاحظاتك الأجتماعيه الدقيقه

bastokka طهقانة said...

~*§¦§ Appy §¦§*~ said...

مش عاوزه اقولك او خطيبى اللى كان محرم عليا اى اسم على الموبيل وانى لو رحت السوبر ماركت بيكون معايا لو نزلت اجيب حاجه من العربيه بتاعتى تحت البيت اتصل بيه
كان بيخلينى انزل لوحدى ساعات اجيب حاجاته هو من شاور لجل واروح اصلح النظاره الشمس
اللى فى الاخر انا اللى كسرتها والله ورميت الديودرانت علشان مبقاش ليلى ورميته وراهم ههههههههههه
وحرقه قلبه على النظاره الارمانى اللى كان بيحبها اكتر منى وكانها ابنه ههههههههههههههههههههههههههه
October 19, 2008 11:39

صدى الصمت said...

كلنا ليلى وكلنا مع ليلى يمكن حد يسمعنا

yasser_auf said...

حياء يعني اية حياء
هو الي بيحصل من تحرش جنسي لاي تاء مربوطة او جونلة متعلقة علي شماعة معدية او حتي قطة نتاية في اي تجمع شبابي او رجالي او عيالي حتي !!! دة اسمة حياء يا شيخة احمدي ربنا ان البلد لسه فيها كام ادم

عاشقه الجنه said...

الله عليكي بجد
تسلمي في كل كلمه قلتيها
انا معاكي ان في ازدواجيه كبيره في مجتمعنا و لما حاولنا نقلد الغرب معرفناش نتزن ولا حصلنا الغرب ولا الشرق و شعنا و ضاعت العفه و الاخلاق
بجد مواضيعك بتعجبني تسلمي حبيبتي

بحبك اوى said...

تحياتى ليكى يا sory



طهقانة



انا مش عارف اسمك



اوك


اولا بشكرك على مرورك الجميل لمدونتى المتواضعة



ثانيا : انا بهنيكى على مدونتك الجميلة



ودة ايميلى اتمنى تكلمينى



safer_love22@yahoo.com


ودة رقمى اتمنى اكلمك على الرقم اوالايميل



0128916706



اوك



تحياتى

jehan said...

بصى يا طهقانة انا اكتر حاجة غايظانى حاليا انى بشوف ان الستات بقت رجالة من غير شنبات وبقت الرجالة ستات بشنبات ووالله فى رجالة بقوا تشوفيهم تقولى عليهم مخنثين المهم يا طهقانة

للاسف دلوقتى التربية فى البيوت بقت بتعمل الست هى الراجل والراجل هو الست وتربى البنت على تحمل المسئلية وتحمل المشاق والراجل تربية على الرحرحة والترفية والدلع

mohamed ghalia said...

أكيد متفقين معاكى فى كلامك وفى إنى التربيه بتبدأ من البيت والأسرة
بس المشكلة فى الصداقة لازم نحسن إختيارها قوى
تحياتى
فى إنتظار جديد مواضيعك
دمتى بود

غمض عينيك said...

صح كده
لا افراط ولا تفريط
هو دا الي مفروض يكون موجود
لا خنقة ولا حبل ع الغارب

تحياتي لبوستك المحترم
محمد سمير

ahmedthatsit said...

شوفى هما لو كلهم ليلى إلا إنت ، ربنا يكون فى عون طهقان

mero-moory said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

موش بقولك انتي زي العصل وثكر كمان اسلوبك رائع بجد ولايت اوي
بس تعرفي آدم هنا في مصر بس بقى للأسف كده وحاسه ان موش لقى في نخوه ولا رجولة بقت قليله اوي لو كان في نخوه ودم حر موش كنا سمعنا عن التحرش اللي حصل في مصر ل 3بنات و150 واحد عمالين يتفرجوا ويصوروا
ليلى بقت كده لانها موش لقت ادم ينصح ويخاف ويطبطب و يدلع ويهني وياخد باله منها موش يقهرها ويخنقها

للأسف الرجولة والنخوه والحماية والامان دخلوا قاموس العملات النادرة

سعدت بالبوست ده جداا
وبأسلوبك الرائع لمناقشته

دمتي بخير يا كميلة وبوسيلي البيبيز بقى (وش مكزوف خالث)

في رعاية الله

شوكت said...

على البيت ان يهتم بالتربية مرة اخرى

و ان النواحي المادية ليست فقط مطلوبة من الأب و الأم

لكن النواحي التربوية مهمة ايضا

و مهما يتأثر الفرد من الخارج

اللي اساسه سليم و و متأسس تربويا صح

هتقل نسبة تأثره بملوثات الحياة

رواية للنشر الإلكتروني said...

رواية للنشر الإلكترونيّ

الإبداع الحقيقي حري ٌبالتعبير عن ذاته ، والفكر الإنساني لم يخلق ليختنق في ظلام الصدور، والمبدع الحقيقي يمتلك دوماً الحق المطلق في أن تجد أعماله طريقها للنور باعتبارها خلاصة تجربة إنسانية كاملة تستحق النشر .
من هذا المنطلق تعمل دار رواية للنشر الإلكتروني على إفراد مساحة كاملة للنشر لكافة مبدعي الشبكة العنكبوتية بإعتبارها الخطوة الأولي نحو النشر الورقي، وفي سبيل الحلم في أن يصل إنتاجك للجميع تتعهد الدار خدمة النشر الإلكتروني على موقعنا أولاً بصورة تليق بالأعمال مع توفير الدعاية اللازمة والمناسبة له على الشبكة على كافة المستويات ثم تقديم ما يصلح منها لدور النشر المختلفة شرط أن يكون حجم هذه الأعمال صالحاً للنشر الورقي .
بدايتنا هي الحلم المشترك ودافعنا للاستمرار هو الأعمال المميزة من أجل أن نحقق معاً توازناً للنشر الإلكتروني والورقي ... الجديد عندنا هو اختيار أفضل عمل سنوي يصل إلينا كل عام من خلال لجنة تنعقد لذلك وتعتمد في اختيارها في الأساس على استقراء القبول الذي لاقاه العمل المختار لنشره بصفة سنوية في معرض الكتاب مع التزام الدار بتكليف نشره وعمل الدعاية اللازمة له كاملة و بصورة مرضية لصاحبه .
يبقى أن ننوه أننا لن نخضع لشروط النشر المعتاد وتعسف دور النشر التقليدية و يكفي فقط أن يمثل عملك تياراً أدبياً ناضجاً سواء أكان العمل في صورة رواية أو ديوان شعر أو مجموعة قصصية .

لزيارة الدار:
http://rewaya1.blogspot.com/

موقعنا على الفيس بوك
http://www.facebook.com/group.php?gid=41385681402

بريد الكتروني :
rewaya12@hotmail.com
rewaya12@yahoo.com

Anonymous said...

福~
「朵
語‧,最一件事,就。好,你西.............................................................................................................
..................-...相互
來到你身邊,以你曾經希望的方式回應你,許下,只是讓它發生,放下,才是讓它實現,你的心願使你懂得不能執著的奧秘

arab girlscool said...

This is such a nice addition thanks!!!
شات صوتي شات صوتي
عرب كول
شات صوتي مغربي
دردشه صوتيه
انحراف كام
منتديات منتديات عرب كول

قمم التميز said...

شركة تنظيف بالدمام

شركة تنظيف خزانات بالدمام

شركة تنظيف منازل بالدمام

شركة تنظيف فلل بالدمام

شركة مكافحة النمل الابيض بالدمام

شركة جلى بلاط بالدمام

شركة تسليك مجارى بالدمام

شركة نظافة بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالدمام

شركة رش مبيدات بالدمام

شركة كشف تسربات المياه بالدمام

شركة تنظيف شقق بالدمام

شركة تنظيف موكيت بالدمام

شركة تنظيف مجالس بالدمام

شركة تنظيف بيوت بالدمام

شركة تنظيف سجاد بالدمام

شركة تنظيف كنب بالدمام

شركة تنظيف مسابح بالدمام

قمم التميز said...

شركة تنظيف بالخبر

شركة تنظيف بيوت بالخبر

شركة تنظيف مجالس بالخبر

شركة تنظيف شقق بالخبر

شركة تنظيف خزانات بالخبر

شركة تنظيف منازل بالخبر

شركة تنظيف فلل بالخبر

شركة مكافحة النمل الابيض بالخبر

شركة تسليك مجارى بالخبر

شركة نظافة بالخبر

شركة كشف تسربات المياه بالخبر

شركة تنظيف مسابح بالخبر

شركة عزل اسطح بالخبر

شركة عزل خزانات بالخبر