ممنوع النقل أو إعادة النشر و من يفعل ذلك يعرض نفسه للدعاء عليه بالحرق بجاز
RSS

خروف..طهقان


اعزائي البلوجرية.. ازيكم عاملين ايه؟ يا رب تكونوا كلكم بخير و صحة و عافية و كل سنة و انتم طيبين بمناسبة عيد الاضحى المبارك، و يارب نكون كلنا على عرفات السنة الجاية.

و بهذة المناسبة السعيدة؛ حصل حاجة مش سعيدة ،ساهمت في اتساع رقعة الطهقان عندي من 4جيجا ل 120 جيجا ،و حصل تعديل لرامات الغيظ لدرجة مايعرفش عم توشيبا نفسه يعملها

و السبب.. ان سي الاستاذ طهقان جوزي -طيب الله ثراه -اتشملل و راح جاب خروف العيد بدري السنة دي قال ايه؟ علشان يتعلف اسبوعين قبل العيد و يتخن و يربرب و يتعمل عليه احلى شوربة و اجدع فته في بلوجر كله و ريحة التقلية توصل لجوجل و يجي يعزم نفسه عندنا

و طبعا لان ما ينفعش نسيب الاستاذ خروف عندنا في البيت؛ اقترح الاستاذ طهقان انه يسيبه عند البواب، و نبقى ننزله الاكل يوميا (فول بورد)

و يظهر اننا مش لوحدنا اللي فكرنا الفكيرة دي،لاني سمعت من كام يوم( كورال خرفان ) بيمأمئو في المنور و يظهر الجيران كمان سايبين خواريفهم عند البواب.

و يوم الجمعة بعد الصلاة سمعت دوشة و زيطة ،بصيت من البلاكونة؛ لقيت البواب عمال يصوت و يعيط و السكان ملمومين حواليه ،لبست و نزلت جري اشوف ايه الحكاية

لقيت البواب بيقول:و الله يا استاذ انا كنت رابطهم في ماسورة في المنور، و روحت اصلي ،ما اعرفش راحوا فين

الاستاذ جارنا :يعني ايه ؟اتسرقوا و لا هربوا؟

البواب:انا ايش عرفني؟! انا جيت لقيت باب الاوضة مفتوح ،و مافيش و لا خروف في المنور

الاستاذ جارنا: اكيد اتسرقوا،اصل مش ممكن يكون هربوا من الدبح ،و لا جالهم عقد عمل برة؟

البواب: ده انا حتى كنت معلمهم علشان ما يتلخبطوش، و محافظ عليهم على الاخر

طهقان:يعني كنت معلمهم العوم؟ و ايه الفايدة اهم راحوا

البواب: انا كنت كاتب اسم كل ساكن على الخروف بتاعه، يمكن لو حد لاقاهم يجيبهم

طهقان: يعني كنت كاتب اسمي على الخروف يا راجل؟ ده كلام؟ و بعدين انت كنت كاتب اسمي بس و لا رقم تليفوني كمان؟

الاستاذ جارنا: حد يكتب اسم بني ادم على خروف يا راجل انت ؟ ايه بتعملنا دعاية انتخابية على الخرفان؟

البواب: و انا اعمل ايه بس يا بيه؟ دول كانوا 6 خرفان خفت يتلخبطوا مع بعض

المهم معرفناش مصير الخرفان.هل ضاعوا و لا اتسرقوا ، و لا اذا كان حد خطفهم و حيطلب فدية شوالين رز للفتة و لا اذا كانوا اتفقوا مع بعض و اتنكروا و هربوا .و طلع كل ساكن شقته و هو يجر اذيال الخيبة

و في الشقة و انا حموت من الضحك، دار الحوار التالي:

طهقانة: و ايه العمل دلوقت؟ حندبح ايه يا طهقان في العيد؟ نمشيها بط بقى و خلاص؟

طهقان: ماينفعش يا طهقانة لازم حاجة باربع رجلين

طهقانة : ندبح بطتين،يبقوا اربع رجلين

و اللي جالي جالي بالضحك، و طهقان قاعد مفروس من اللي حصل و عمال يقولي: ايه اللي بيضحكك يا ست انتي

طهقانة: كل ما اتصور الخروف و هو بيجري في الشارع و اسمك مكتوب عليه افطس من الضحك

بقولك ايه يا طهقان بما انكم اسمكم زي بعض ما ندبحك و نضحي بيك انت و خلاص

طهقان: شكلي انا اللي حدبحك و اشرب من دمك تشيك بلود فريش

طهقانة : كده برضه؟ دي حاجة تطهق ....بجد

اوروفوار

امضاء

16 comments:

Mona Hekal said...

وحشتينا و الله بقالك كتير ما منزلتيش حاجة ايوه كده شوية ضحك لحسن الواحد جالوا اكتئاب من كتر بوستات النكد اللي بكتبها و اللي و بيقراها
و تعيشوا و تخدوا غيرها

عاشقه الرومانسيه said...

الثواب بالنيه بقى وامركم لله
هههههههههههههههههههه
والله انا مسكتنى هستيريه ضحك زيك
اوعى تخلى طهقان يقرا التعليق ده
ازعل منك
هههههههههههههههه

أنا - الريس said...

هههههه
ماشي ياستي
اللي هرب يرجع
بس دول مش هربوا
دول اتقلبوا
ونصيحة معنتوش تجيبوا الخرفان قبل العيد باسبوعين
السبب
ان الخرفان لما تغير المكان بتتغير في الوزن وتنزل جامد
عشان بتخاف
بلغي سي طهقان تحياتي وتعازي الرئاسية
بس انتي خير ما عملتي بمودك

الطائر الحزين said...

هو سرب الخرفان اللى كان ماشى على الطريق الزراعى بتاع طنطا ده يخصكم؟
!!!!!!!1

شوارعي said...

بصراحة مبطلتش ضحك ههههههه
أسلوبك في السرد جميل جداً وكله كوم والخروف اللي بأسم طقهان كوم

متابع ليكي إن شاء الله

دنيا الحياة.... said...

جامدة جدا...انتي عبقرية وبوستاتك عبقرية وصورك عببقرية
..
كل سنة وانتو طيبين بقى وربنا يعوض عليكو

شمس النهار said...

كل سنه وانتي طيبه

وان شاء الله ربنا يكتب لكم ثوابه انما الاعمال بالنيات

:)

Tamer Moghazy said...

بجد بوست جدااا ضحكتيني قوي..
خاصة موضوع ندبح بطتين عشان يبقوا باربع رجلين :) :)
بالمناسبة المدونة كلها خفيفة وحلوة لدرجة اني قريت تلات بوستات من غير ما احس بالوقت لانك بتصوريها كانه مشهد بدور قدامي بالحوار وانا باتفرج :)

Dr Ibrahim said...

تقبل الله منا ومنكم

يالا خير

تتعوض العيد الجى
بس اسئلوا شيخ ولا حاجة عن احتساب الأجر

neo said...

ههههههههههه اسم صاحب الخروف على ظهر الخروف و الخرفان بتجرى فى الشارع هههه مش قادر امسك نفسى من الضحك انا سجلت مخصوص علشان اعلق المرادى انا كل مرة اقرأ البلوج و اكسل اسجل عشان اعلق انما المرادى فعلا تستحق انى اسجل تحياتى ليكى و متغبيش علينا فى البوستات.

فافى said...

انا مالي و مال الرقاصة اللوز دي؟ههههههههههههههه بجد مدونتك دمها خفيف مووووت انا مش بدخلها الا وبموت من الضحك

رشا فرحات said...

يا لهوي ، يا لهوي، ايه العجب دا، دانه من يوم ما وعيت ولقيت نفسي صاحية من النوم ، ماسكة قلم في ايدي، وبيقولي عليه بكتب، ما شفتش حلاوة كلام زي كلامك
دانا ما بطلطش ضحك والله

انا بحكي معاك بالمصري، اللهجة العسل الي بموت فيها مع اني فلسطينية، وبقلك مبسوطة كتييييير عشان انا مريت على مدونتك الرائعة جداً، يا ريت نكون صحاب
انتظر مرورك
دمت بود

التميز المثالي للخدمات المنزلية said...

شركة تاج للتنظيف بالدمام 0551844053


شركة تنظيف منازل بالدمام

شركة تنظيف شقق بالدمام

شركة تنظيف بالدمام

شركة رش مبيدات بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالدمام

شركة تنظيف فلل بالدمام

شركة عزل اسطح بالدمام

شركة عزل خزانات بالدمام

شركة تسليك مجارى بالدمام

شركة تنظيف سجاد بالدمام

شركة مكافحة النمل الابيض بالدمام

شركة تنظيف واجهات زجاج بالدمام

شركة تنظيف مجالس بالدمام

شركة تنظيف خزانات بالدمام

شركة رش دفان بالدمام

شركة نقل اثاث بالدمام

Unknown said...

تقدم شركة تنظيف بالدمام افضل الطرق للنظافة العامة ولدينتا خدمات لكل نوع من انواع النظافة مثل تنظيف فلل وهى شركة تنظيف فلل بالدمام وتنظيف الكنب وهى شركة تنظيف كنب بالدمام وتنظيف شقق وهى شركة تنظيف شقق بالدمام ولدينا لنظافة اخرى
شركة تسليك مجارى بالدمام
وللاتصال وطلب الخدمة 0508400941

elmnzel said...


شركة غسيل خزانات بمكة


احصلوا علي افضل مياة نظيفة و خزان خالي من الاوساخ و البكتريا مع افضل خدمة غسيل خزانات بمكة تقدمها شركة المنزل شركة غسيل خزانات بمكة , عزل خزانات بمكة باقوي عروض الاسعار و احدث الطرق العلمية للقضاء علي البكتريا و التلوث العالق بالخزان باقوي مواد غسيل الخزانات و تحت اشراف الفنيين بافضل الايادي المدربة و اقوي عروض الاسعار


غسيل خزانات بمكة


http://elmnzel.com/cleaning-tanks-makkah

rana said...


شركة مكافحة النمل الابيض بالاحساء ان النمل الابيض ليس نملا عاديا كباقى النمل يمثل خطوره على الانسان ولكن النمل الابيض يمثل خطوره بالغه على المبانى واساسات المبنى وفى معظم الاحيان قد يؤدى الى انهيار المبنى بالكامل وذلك لانه يتغذى على مادة السليلوز التى تتواجد فى الاخشاب والخرسانات والسجاد والاثاث والستائر ومن المعروف عن النمل الابيض انه يعيش فى مسستعمرات كبيره للغاية فقد تتراوح اعددها من 30000 الف الى 2.5 مليون ولذلك يجب مكافحة النمل الابيض والقضاء علية نهائيا وذلك يتم من خلال شركتنا شركة رش مبيدات بالاحساء وشركة مكافحة حشرات بالاحساء اما اعمال التنظيف فتعتبر من الاعمال الشاقة والمتعبة والملرهقة التى تحتاج الى وقت وجهد ولكنها يجب ان تنفذ لان قله النظافة قد تؤثر على صحة الانسان وتجلب الية الامراض والاوبئة المختلفة وذلك من خلال الجراثيم والميكروبات التى تتواجد على الاسطح المتسخة وتنتقل للاشخاص من خلال التعامل مع تلك الاسطح ولاننا دائما مهتمون يصحتكم نقدم لكم افرع شركتنا فى التنظيف
شركة تنظيف بالاحساء
شركة تنظيف منازل بالاحساء
شركة تنظيف فلل بالاحساء
شركة تنظيف شقق بالاحساء
شركة تنظيف مجالس بالاحساء
شركة تنظيف كنب بالاحساء
وليس هذا ما تقدمة شركتنا فقط ولكننا نقوم ايضا من خلال نخبة من المهندسين المختصون بالكشف ومعالجة تسربات المياه فى الحال وذلك يتم من خلال فرع الشركة الخاص شركة كشف تسربات المياه بالاحساء
جميعنا يعرف ان التعرض للشمس كثيرا يؤثر علينا وذلك لان اشعه الشمس المباشره تكون ضاره على الانسان ولذلك تقوم بعزل الاسطح لحمايتها من اشعه الشمس المباشره وايضا لحماية الاسطح من العوامل الجويه والعوامل الطبيعية المختلفة
شركة عزل خزانات بالاحساء
شركة عزل اسطح بالاحساء
للاستفسار ومعرفة المزيد يرجى الاتصال بالرقم التالى
جوال رقم0558973863